torstai 22. kesäkuuta 2017

Kolme tärkeää ravintolisää



Olen ollut kohta jo kymmenisen vuotta kasvissyöjä. Pyrin syömään monipuolisesti ja sopivan terveellisesti, mutta käytössäni on silti muutamia ravintolisiä, jotka koen itselleni hyödyllisiksi. Ravintolisillä ei kannata lähteä korvaamaan monipuolista ruokavaliota, mutta niillä on helppo täydentää sitä ja varmistaa, että elimistö saa kaikki sen tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet. Vaikka käytän useampia ravintolisiä, pyrin pitämään niiden popsimisen kohtuullisena, sillä en halua syödä kuin niitä kaikkein tärkeimpiä lisäravinteita, joista on itselleni eniten hyötyä. Tänään syvennyn kolmeen niistä.

Omega-rasvahapot ovat varmasti yksi tunnetuimmista ja yleisimmin käytetyistä lisäravinteista, eikä syyttä. Omega-3-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä sydämelle, mutta myös aivoille, jotka ovat muodostuneet pääosin rasvasta (siis rasvahapoista). Omega-3-rasvahappoja saa helpoiten kalasta, jota tulisi suositusten mukaan syödä vähintään kaksi kertaa viikossa. Kalaöljy ehkäisee muistihäiriöitä ja aivojen surkastumista ja lisäksi se suojaa aivoja myös alkoholin haitoilta. Uusimpien tutkimusten mukaan kalaöljy ehkäisee myös lasten, nuorten ja aikuisten aggressiivista käytöstä. Omega-rasvahappojen liian vähäinen saanti voi näkyä esimerkiksi iho-oireina tai heikentyneenä näön tarkkuutena.

Omega-3-rasvahappojen lisäksi olisi hyvä varmistaa myös muiden omegoiden saanti, sillä jokaisella rasvahapolla on oma tärkeä tehtävänsä elimistössä ja kaikkia omega-rasvahapporyhmiä ei saa kalaöljystä. Ei ole kuitenkaan aivan sama, missä suhteessa omegoita popsii, sillä niiden sopusuhtainen saanti toisiinsa verrattuna on erityisen tärkeää. Omega-6 on yllättävän helposti saatavilla elintarvikkeissa, sillä se piileksii esimerkiksi pussikeitoissa, liemikuutioissa, leivonnaisissa ja kekseissä, margariinissa, tortilloissa, majoneesipohjaisissa kastikkeissa ja perunalastuissa. Mutta jos omega-6:ta saa liikaa verrattuna omega-3:een, se voi olla jopa terveydelle haitallista. Saantisuhde saa olla 1:5, kun vain syö enemmän omega-3:a sisältäviä ruokia, mutta kovin korkeaksi ei omega-6:n määrä saisi kohota kolmoseen nähden. KuntoPlus-lehden artikkeli selventää hyvin, miksi omega-6-kasviöljyt ja omega-3-kalaöljyt muuttuvat kilpalijoiksi imeytyessään elimistöön ja miksi asian kanssa kannattaa olla tarkkana.

Minulle kasvissyöjänä omegat ovat erityisen tarpeellisia, sillä en syö kalaakaan. Olenkin jo pidempään suosinut Luontaistukun Omega-369-ravintolisää, joka yhdistää laadukkaan kalaöljyn, pellavansiemenöljyn ja rohtopurasruohoöljyn, eli ne tärkeimmät omega-rasvahapot. Luontaistukun Omega-369 sisältää myös elimistölle välttämättömiä ALA-, EPA-, DHA-, GLA- sekä linoleeni- ja oleiinihappoja, kaikkia tasapainoisessa suhteessa. Annostussuositus on 1-2 kapselia päivittäin, ja tilaankin yleensä kolmen purkin satsin, joka tulee hinnassa hieman edullisemmaksi. 


En siis enää luopuisi omegoista, mutta enpä jättäisi magnesiumiakaan, sillä se on yksi tärkeimmistä mineraaleista ihmisen aineenvaihdunnalle ja hermostolle. Magnesium lisää D-vitamiinin imeytyvyyttä, antaa lihas- ja sydänsoluille energiaa, lujittaa luustoa sekä lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä, mutta se voi auttaa myös kivuliaissa kuukautisissa ja ehkäistä migreeni- tai epilepsiakohtauksia. Magnesiumin on kerrottu myös vaikuttavan ehkäisevästi stressiin, ahdistukseen ja masennukseen sekä parantavan yöunen laatua. Viimeisimpänä mainitun vuoksi magnesium kuuluukin omiin iltalisäravinteisiin, jotka otan juuri ennen nukkumaanmenoa. Lisää magnesiumin positiivisia vaikutuksia voi lukea täältä ja täältä.

Kun pidin pidempää taukoa magnesium-lisäravinteista, huomasin, että olin usein todella väsynyt ja yöunet olivat myös katkonaisempia. Magnesiumia suositellaankin usein uniongelmiin ja krooniseen väsymykseen. Magnesium on hyvä lisä myös stressikausina ja sen avulla voi helpottua myös päänsärky, lihaskrampit ja keskittymisvaikeudet. Itse käytän tällä hetkellä Luontaistukun Magnesiumsitraattia, jossa magnesium on orgaanisessa muodossa, jolloin se imeytyy tehokkaimmin. Tästäkin Luontaistukulla on tarjolla joko 60 kapselin purkki tai kolmen purkin säästöpaketti

Jos haluaa kiinnittää huomiota magnesiumin saamiseen ravinnosta, helpoiten magnesiumia saa kurpitsan-, auringonkukan-, ja hampunsiemenistä, parapähkinöistä, pinaatista, bataatista, pavuista, manteleista, kvinoasta, täysjyväviljasta ja tummasta suklaasta (80%). Jos et ole kasvissyöjä, maksa, naudan kieli ja etanat ovat myös hyvä magnesiumin lähde. Magnesiumin saanti ravinnosta voi kuitenkin huomaamatta jäädä aika pieneksi, jos ei nauti sitä sisältäviä ruoka-aineita riittävästi päivittäin. Varsinkin diabeetikoille ja sen riskiryhmään kuuluville magnesiumlisä on usein hyväksi, sillä diabeteksessa on hyvin yleistä veren vähäinen magnesiumpitoisuus. Alkoholin säännöllinen runsas käyttö saattaa sekin osaltaan aiheuttaa magnesiumin puutetta. 


Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä on muistivitamiiniksikin kutsuttu B12-vitamiini. Sen saantisuositus on päivittäisellä tasolla todella pieni (vain hieman yli kaksi mikrogrammaa päivässä), mutta sen puutteella on kuitenkin isoja vaikutuksia, joista merkittävimpiä ovat muistihäiriöt, keskittymisvaikeudet ja anemia. B12-vitamiinin puutos saattaa näkyä myös mielialan vaihteluina, uupumuksena ja unihäiriöinä. Nuorilla vaje on harvinaisempi, mutta ikääntyneillä se on yleisempää, sillä B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee yli 55-vuotiailla. Myös vegaanien kannattaa kiinnittää huomiota B12-vitamiinin riittävään saantiin, sillä B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa. Pääasialliset lähteet ovat maito- ja lihatuotteet sekä maksa. Tämän vuoksi vegaaneille ja kasvisruokaa suosiville B12 voi ravintolisänä tulla hyvinkin tarpeeseen.

B12-vitamiini on onneksi ravintolisänä aika edullinen, sillä periaatteessa riittää, kun ottaa pari tablettia viikossa, jos ravintolisä on niinkin vahva kuin Luontaistukulla. Purkki sisältää jopa 120 tablettia, joten vaikka ottaisi yhden tabletin päivässä, purkilla pärjää silti neljä kuukautta. Minä aloin käyttämään B12-vitamiinia juuri kasvisruokavalioni vuoksi ja myös siksi, että päivät tuntuivat yhdessä vaiheessa menevän aikamoisessa sumussa keskittymisen ollessa vaikeaa. Pelkällä B12-vitamiinilla ei tietenkään ajatukset kirkastu, mutta ei vitamiinin varmistelustakaan mitään haittaa ole. B-vitamiinin puutetta voivat aiheuttaa myös esimerkiksi laktoosi-intoleranssi, anemia, raskaus ja imetys, e-pillerit, stressi, runsas alkoholinkäyttö tai epäsäännölliset elämäntavat. On tietenkin yksilöllistä mitkä ravintolisät tulevat kenellekin tarpeeseen, mutta itse olen kokenut tämän kolmikon todella hyödylliseksi. Minulla on käytössä myös pari muuta ravintolisää mm. vastustuskyvyn parantamiseksi, mutta näistä lisää erillisessä postauksessa.

Käytättekö te mitään ravintolisiä? Entä luetteko mielellänne tällaisia informatiivisempia postauksia vai tuliko liikaa asiaa? 







*Yhteistyössä Luontaistukku. 
En hyödy linkkien klikkailusta tai niiden kautta tehdyistä ostoista.
SHARE:

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

Koukuttava kaksikko + alekoodi



Olen ollut todella huojentunut siitä, että ihoni on viime aikoina pysynyt poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, vaikka olenkin taistellut vatsaongelmien kanssa ja yrittänyt saada ruokapuolen täydellisesti kuntoon. Olen opetellut syömään säännöllisin väliajoin ja terveellisesti sekä karsimaan turhat, turvotusta ja tukalaa oloa aiheuttavat ruuat omasta ruokavaliostani. Säännöllisemmäksi osaksi arkea on noussut myös liikunta, ja riittävien yöunien merkitystä painotan edelleen. Mutta voitte uskoa, että koko paletin koossa pitäminen on vaatinut totuttelua. Siitä lisää myöhemmin.

Nyt haluan kuitenkin vinkata teille puhdistustuotteesta ja kasvovedestä, joihin jäin niin syvästi koukkuun, että ennen kuin edelliset ehtivät loppua, hankin puolipaniikissa jo uudet pullolliset varastoon. Tässä on tosiaankin sellainen pari, jota voisin kuvitella käyttäväni loppuelämän. Viime vuonna nimesin Essen vuoden parhaaksi ihonhoitosarjaksi, mutta jos tämä vuosi olisi jo lopuillaan, Gamarde olisi ehdottomasti kärkisijoilla ellei jopa kirimässä parhaaksi. Sanoja säästelemättä siis tunnustan, että näihin puhdistustuotteisiin olen oikeasti ollut aivan rakastunut!


Gamarde on ranskalaista luonnonkosmetiikkaa, jonka tuotteissa on myös korkeat luomuprosentit. Brändin jokaisessa tuotteessa hyödynnetään Gamarde-les-Bains -lähteen mineraalivettä, joka sisältää runsaasti muun muassa rikkiä. Sarja perustuu nimenomaan tuon mineraaliveden ja luomulaatuisen arganöljyn innovatiiviseen synergiaan. Tuotteista löytää myös paljon Provencelle tunnusomaisia raaka-aineita, kuten luomulaatuisia eteerisiä öljyjä, kukkaisvesiä ja muita 100% kasvikunnan raaka-aineita. Gamarde on suunniteltu erityisesti herkälle ja helposti ärtyvälle iholle, joten näitä uskaltavat kokeilla myös herkkäihoiset, sillä tuotteissa ei käytetä allergisoiviksi osoittautuneita raaka-aineita. 

Olen testannut elämäni aikana aika järkyttävän määrän erilaisia puhdistustuotteita. Vaihtelu toki virkistää kosmetiikkahullun mieltä, mutta kyllä ihokin kaipaa välillä virkistystä ja tuotevaihdosta. Samoja tuotteita ei kannata käyttää koko elämää, sillä ihollakin on erilaisia kausia ja iho tottuu myös tuotteiden kautta saamiinsa aktiiviaineisiin, joten jos samoja tuotteita käyttää aina, ei iholla jonkin ajan päästä välttämättä enää huomaa yhtä selkeitä tuloksia. En nyt tarkoita sitä, että tuotteita pitäisi välttämättä vaihdella kuukausittain, mutta kannattaa kuunnella ihoa ja tarjota sille sitä, mitä se milloinkin kaipaa. Harva iho tykkää ympäri vuoden samoista tuotteista, koska vuodenaikojen vaihtelukin luo omat haasteensa ihonhoitoon. 

Gamarden puhdistustuotteissa rakastuin ensin tuoksuun. Se raikkauden tunne, minkä nämä tuotteet antavat ihon puhdistusrituaalissa, on jotain niin ihanaa, että sana raikkaus saa melkeinpä uuden merkityksen. Aivan kuin pulahtaisi virkistävään lähteeseen aamuin illoin! Tuotteiden hajusteetkin ovat 100% luonnollisia ja ne saadaan kukkaisvesistä ja eteerisistä öljyistä. Puhdistusmaito on sopivan kermaista ja puhdistaa iholta helposti vahvemmankin silmämeikin. Iho jää niin pehmeäksi ja puhtaaksi, että tässä kohtaa kasvovedelle jää tehtäväksi vain tasapainottaa pH ja antaa lisäkosteutta iholle raikkaalla pumpulipyyhkäisyllä. Meikkiä nimittäin irtoaa pumpuliin enää naurettavan pieni määrä. Tuotteiden tehokkuus saikin minut tykästymään näihin heti tuoksuun hullaantumisen jälkeen. Harvoin löytää tällaisen puhdistusparin, joiden käytöstä nauttii näin paljon. Ihokin on selvästi tykännyt!

ALEKOODI: Maahantuoja yllätti tarjoamalla alekoodin, jolla tekin saatte näistä tuotteista tuntuvan 20% alennuksen viikon ajan, mikäli innostutte tuotteita testaamaan. Alennuskoodi koskee kaikkia Gamarden puhdistustuotteita eli myös Puhdistusgeeliä ja Misellivettä

Alennuksen saa koodilla gamarde. Koodi on voimassa vain viikon eli 21.6.2017 saakka.

Mikä puhdistuspari on saanut teidät hullaantumaan? Onko Gamarde jo tuttu?





*Tuotteet saatu. 
En hyödy alennuskoodin käytöstä.
SHARE:

maanantai 12. kesäkuuta 2017

Täytetyt uunipaprikat (GL, L)



Osa teistä on saattanut huomata Instagramin puolella kokkailukuviani, joita olen jakanut aina silloin tällöin uusista kasvisruokakokeiluista. Tähän väliin voisin taas muistuttaa, että oikeastaan en ole koskaan ollut hyvä laittamaan ruokaa tai pitänyt itseäni sellaisena ruuanlaittajatyyppinä. Aloin harjoittelemaan kokkailua vasta edellisen parisuhteen aikana ja silloinkin tyydyin niihin muutamiin ruokalajeihin, joiden tekemisessä onnistuin. Tässä kohtaa pidin siis kiinni tutusta ja turvallisesta, vaikka oikeastihan olen sitä mieltä, että elämässä pitää ottaa myös riskejä ja tavoitella niitä unelmiaan. Muuten ei koe kaikkea sitä, mitä voisi kokea. Tämänhetkinen ruuanlaittotaitoni on siitä hyvä esimerkki: Olen pitänyt itseäni melkein jopa toivottomana keittiössä ja kertonut ihmisille, etten osaa laittaa ruokaa. Tyytynyt siihen aivan kuin asialle ei olisi mitään edes tehtävissä! Mutta kun johonkin perehtyy, sitä oikeasti oppii. Olen välillä maistellut omia ruokiani täydellisen yllättyneenä siitä, että minäkö tämän oikeasti tein, kun maistuu niin hyvältä. Se ilo tuntuu hyvin suurelta, kun on tottunut kutsumaan itseään omassa päässään aivan surkeaksi ruuanlaittajaksi. 

Täytetyt uunipaprikat eivät ehkä ole niitä kaikkein haastavimpia reseptejä, mitä olen hiljattain kokeillut, mutta sen verran hyviltä ne maistuvat, että ovat päässeet osaksi kasvisruokavaliotani. Siksi halusin jakaa reseptin myös teidän kanssanne! Olen ollut kasvissyöjä jo kahdeksan vuotta, enkä oikeastaan ole koskaan hirveästi edes pitänyt lihasta. Kanaa en ole koskaan syönyt, paitsi lapsena, kun äiti sanoi, että jään ilman Lauantai-karkkipussia, jos en syö kaikkea. Myönnän, että välillä piilotin kananpaloja taskuuni ja huuhtelin ne vessanpöntöstä alas, kun äiti ei ollut näkemässä...


Tämä on helposti muunneltava resepti, jonka olen itsekin rakennellut lukuisista eri täytettyjen paprikoiden reseptivariaatioista. Oikeastaan näitä varten ei tarvitse vakiona kuin riisiä ja pari isoa paprikaa, sillä riisin sekaan voi heittää mitä milloinkin omasta kaapista löytyy. Esimerkiksi kesäkurpitsa, porkkana ja munakoiso sopivat kaikki hyvin riisin joukkoon. Välillä laitan mukaan myös fetaa. Paprikat ovat silti yllättävän täyttäviä, vaikka riisin seassa käyttäisi vain kesäkurpitsaa tai porkkanaa, sillä persilja antaa hyvin makua. Toki monipuolisemman makuelämyksen kokee, kun mukana on enemmän täytettä. Mausteet voi valita itse oman mielensä mukaan. Itse olen yleensä käyttänyt mustapippuria, suolaa, paprikamaustetta ja kurkumaa.


1-2 isoa punaista paprikaa
1,5 dl riisiä
2 pientä porkkanaa
muutama siivu kesäkurpitsaa
2 valkosipulin kynttä
juustoraastetta
tuoretta persiljaa 
kasvisliemikuutio
mustapippuria
paprikamaustetta
kurkumaa
suolaa
oliiviöljyä


Keitä riisi kypsäksi kasvisliemikuution kanssa.

Paista kasvikset ja valkosipuli pannulla. Sekoita ne persiljan kanssa valmiin riisin joukkoon. Mausta.

Leikkaa paprikat halki ja poista siemenet ja muu ylimääräinen. Laita paprikat muutamaksi minuutiksi mikroon täydellä teholla pehmenemään.

Asettele mikrossa lämmenneet paprikat uunipellille leivinpaperin päälle. Lorauta pohjalle hieman oliiviöljyä ja täytä paprikat riisiseoksella. Ripottele päälle juustoraastetta. 

Paista 225-asteisessa uunissa noin vartin verran, 
kunnes paprikat ovat pehmeitä ja juustoraaste sopivan rapeaa.

Ja sitten syömään! 

~~~

 Oletteko te koskaan kokeilleet täytettyjä paprikoita? Onko joukossa muita kasvissyöjiä?






SHARE:
© Beauty Highlights. All rights reserved.
Blogger Templates by pipdig